C#

Aktualizacja: 15.09.2017

Zastosowanie

C# jest wysokopoziomowym, zorientowanym obiektowo językiem programowania ogólnego przeznaczenia, który jest odpowiedzią Microsoftu na Jave. C# jest ścisłe zintegrowany z platformą .NET, która jest zarówno frameworkiem jak i środowiskiem uruchomieniowym.

C# był stworzony i jest najczęściej stosowany do pisania aplikacji na systemy Windows. Ale odkąd .NET framework trafił na systemy Linux i Mac możliwe jest tworzenie natywnego oprogramowania w tym języku praktycznie na każdą platformę.

Ponadto, C# używany jest do tworzenie aplikacji webowych po stronie serwera za pomocą frameworka ASP.NET. Dzięki narzędziom takim jak Xamarin, możliwe jest tworzenie wieloplatformowych aplikacji mobilnych. Co więcej, C# wykorzystywany jest w popularnym silniku Unity, za pomocą, którego można tworzyć gry na PC, konsole, urządzenia mobilne czy strony internetowe, a nawet platformy VR (Virtual Reality). W unity powstał m.in Rust

Jest to zatem wieloplatformowy język programowania wykorzystywany w wielu dziedzinach.

C# napędza m.in. stronę StackOverflow czy gry takie jak Terraria, Magicka, Bastion.

Poziom skomplikowania

C# jest relatywnie łatwy do nauki. Dla osób które miały kontakt z takimi językami jak Java, składnia będzie bardzo znajoma. Semantyka jest nieco przyjaźniejsza od tej w C++. Podobnie jak w Javie nie musimy też zarządzać pamięcią i proces tworzenia oprogramowania jest dużo szybszy. Jest także językiem silnie typowanym co oznacza, że każda zmienna musi mieć zadeklarowany przechowywany typ danych, a program zwróci błąd i zapobiegnie kompilacji, jeżeli będzie się coś nie zgadzać, w przeciwieństwie do języka słabo typowanego, który nie wygeneruje błędu i zwróci nieprzewidywany wynik. Wadą tego rozwiązania jest tylko to, że musimy zadeklarować więcej informacji dla programu, ale dzięki temu jest bardziej jednoznaczny i łatwiej wychwycić błędy.

Popularność

C# zajmuje 4 miejsce pod względem popularności według TIOBE index z 2% stratą do C++. Według rankingu Spectrum, C# wskakuje ponownie na 5 miejsce. Na Stack Overflow jest 3 najczęściej tagowanym językiem z ponad 1 056 853 zapytaniami. Na Github jest nieco dalej patrząc na popularność. Zajmuje 10 pozycję z ponad 275,709 repozytoriami z których 374 projektów ma więcej niż 500 gwiazdek. Jeśli chodzi o organizowane spotkania to według Meetup.com jest ich 697 z liczbą 265,482 członków na całym świecie. Duża popularność silnika Unity (który może się pochwalić tym, że 34% najpopularniejszych gier mobilnych powstało w tym silniku) wpływa także pozytywnie na rozgłos C#.

Przyszłość języka

C# jest cały czas rozwijany przez Microsoft, który nie zamierza kończyć dla niego wsparcia. Ostatnia wersja została wydana w 2015 roku, a w niedalekiej przyszłości dostaniemy wersje 7. Silnik Unity nadal jest rozwijany i ulepszany, więc jest to dobry wybór dla osób zainteresowanych tworzeniem gier. Dodatkowym plusem jest to, że umożliwia pisanie oprogramowania na platformy VR (Virtual Reality), a ta technologia staję się coraz bardziej popularna. Na stronie Unity można zobaczyć szacowane dane, które mówią, że 90% gier VR na Samsung Gear, a 53% na Oculus Rift zostało stworzonych z Unity.